L’elevada inflació és el principal motiu que arrossega els consumidors a apostar pel comerç online, amb l’esperança “d’estalviar”. A més d’aquest 34% que augmentaran les compres en línia, un 61% dels catalans preveu mantenir el seu consum online igual que els anys anteriors, i només un 5% preveu comprar menys per internet.
Alhora, les vendes online de particulars –sobretot articles de segona mà– també augmentaran, segons l’informe, fins a un 23% setmanalment.
L’estalvi econòmic és la principal motivació del 68% dels consumidors per apostar per l’online, però també hi juga un gran paper la comoditat, el fet d’evitar desplaçaments i estalviar temps, així com la possibilitat de trobar descomptes o promocions a les pàgines web. Amb tot, el perfil que prefereix la compra per internet es repeteix respecte a anys anteriors: les generacions mil·lennial i Z són les que preveuen comprar més.
Sobre la previsió de despesa, el 45% dels catalans té previst destinar entre un 10% i un 20% del seu pressupost global a consumir en línia el 2023, xifra que suposa un increment de 12 punts percentuals respecte al 2022.
Estalviar comprant en línia
La base de la idea que comprant online es pot fer front a la inflació està principalment en la compravenda d’articles en plataformes de segona mà, en les quals es poden aconseguir productes bons a preus reduïts i, alhora, l’auge de la conscienciació social pel que fa a la sostenibilitat també impulsa aquest tipus de consum.
A més, també hi influeixen els descomptes i les promocions, sovint a través d’anuncis a les xarxes i a diverses plataformes. No és estrany, doncs, que el rànquing de productes que més es consumirà per internet aquest 2023 el torni a liderar la moda amb un 56%, seguida de la tecnologia, amb un 54% i viatges, amb un 52%, que ha desbancat la categoria d’entreteniment i cultura que ocupava el primer lloc en les previsions del 2022.