Catalunya manté la tercera posició de la llista d’impuls a l’electromobilitat a l’Estat, situant-se per darrere de Madrid i Navarra. El baròmetre global d’electromobilitat elaborat per la patronal Anfac ha donat una puntuació de 14,3 punts a Catalunya en el segon trimestre del 2023 (+1,1), per sobre del d’Espanya (12), que també ha crescut un punt.
L’increment registrat, però, encara és insuficient per assolir els barems de la Unió Europea (25), que se situen més de 10 punts per sobre, especialment els dels Països Baixos (66,7), Noruega (54,5) o França (15,7). Catalunya ha assolit una puntuació de 7,5 en punts de recàrrega elèctrics (+0,6 pp), fet que constata que aquesta infraestructura “avança molt lentament”.
Pel que fa a la penetració del vehicle electrificat, Catalunya cau un lloc fins a la quarta posició i assoleix 21,1 punts (+1,6 punts) per darrere de Madrid (30,6), Navarra (22,8) i les Illes Balears (21,3). La presència de cotxes electrificats al Principat està per sobre de la mitjana estatal (18,9) però també lluny dels valors europeus (38,7).
Els resultats obtinguts en el segon trimestre, segons Anfac, “Espanya avança cap a l’electrificació, però no pas al ritme necessari per complir els objectius exigits” destaca José López-Tafall, director general d’Anfac. La situació espanyola, segons la patronal contrasta amb Portugal, que s’acosta a la mitjana europea gràcies a les polítiques fiscals per incentivar la compra de cotxes, especialment per les empreses.
L’Estat espanyol, amb tretze punts per sota la mitjana, se situa al mateix nivell de desenvolupament que Itàlia (12,4) i lleugerament per sobre d’Hongria (9,9) o la República Txeca (8,9). La patronal automobilística assenyala que al tancament del segon trimestre es van matricular 55.544 unitats, una evolució que millora la de l’any anterior, però que queda “encara lluny” de l’objectiu de 190.000 turismes electrificats per assolir els objectius de reducció d’emissions per al 2023″.
Pel que fa a la xarxa de recàrrega, durant el segon trimestre, s’ha produït un creixement de 2.517 nous punts, mantenint el creixement del període anterior i sumant un total de 22.760 punts de recàrrega a tot Espanya.
No obstant això, 1.843 d’aquests nous punts són de potència de fins a 22 kW o inferior. Anfac reclama accelerar no només els punts de recàrrega, sinó impulsar una infraestructura de recàrrega de prou qualitat amb potències superiors a 150kW. La patronal assegura que continuen havent-hi 6.475 punts que es troben fora de servei, perquè “no s’han pogut connectar a la xarxa de distribució elèctrica o per trobar-se en mal estat o avariats”.